Geloof in de engelen heeft
een heel groot effect op het leven van mensen, aangezien wanneer men zich
bewust is van hen, men inderdaad voorzichtig en gedachtig zal zijn. Wanneer
iemand zich realiseert dat er engelen met hem toevertrouwd zijn en die hem constant,
dag en nacht, omringen, zal hij zeker voorzichtig zijn met wat hij zegt en
doet, uit vrees dat iets over hem genoteerd wordt wat niet goed voor hem is.
Dus als hij wist dat er onderzoekers hem volgden, zou hij dan niet voorzichtig
zijn uit angst dat ze hem aan zouden houden vanwege een uitspraak of daad welke
hem een slecht einde zal brengen?
Dus hoe kan hij dan niet
voorzichtig en gedachtig zijn van de engelen wanneer hij hen niet? Maar wat
betreft mensen, die kun je zien. Dus degene die je in de gaten houd en kunt
zien, voor hem ben je behoedzaam. Maar de engelen zien jou maar jij kunt hen
niet zien. Het is mogelijk dat je je kunt beschermen tegen mensen – je kunt je
huis binnengaan en jezelf opsluiten in een afgezonderde ruimte en ze kunnen geen
informatie over jou verkrijgen. Maar wat betreft de engelen, ze gaan overal met
jou binnen.
Allah heeft hen de mogelijkheid gegeven om elke plaats te bereiken
en binnen te gaan die hij hen opdraagt om te bereiken. Dit is waarom Allah ons
waarschuwt, zeggende:
“Maar voorzeker er zijn
bewakers over u. Eerwaarde schrijvers, Die weten wat gij doet.” (Surah
al-Infitaar: 10-12)
Allah zegt dit om ons te
waarschuwen. Dus dit is de vrucht van geloven en geloof hebben in de engelen –
dat iemand zichzelf zal beschermen tegen kwade uitspraken en daden, welke tegen
hem genoteerd worden en waarvoor hij verantwoordelijk zal worden gehouden op de
Dag des Oordeels.
Niets is verborgen voor
Allah:
Allah zegt:
“Er is geen ziel waarover
geen wachter is.” (Surah at-Tariq;4)
En Hij zegt:
“En wij zijn dichter bij hem
dan zijn halsader.” (Surah Kahf; 16)
Weet je wat “al-wareed”
(Halsader) hier betekent? De halsader van een mens is de ader in beide kanten
van de nek waardoor bloed vloeit – een aan de rechterkant en een aan de
linkerkant, aan beide kanten van zijn nek. In deze twee aderen stroomt het
bloed dat het lichaam toevoert.
Allah zegt:
“En wij zijn dichter bij hem
dan zijn halsader.” (Surah Kahf; 16)
Allah zegt:
“Hij is de Eerste en de
Laatste, de Zich Manifesterende en de Verborgene, en Hij heeft kennis van alle
dingen.” (Surah al-Hadeed:3)
De Profeet saw zei, deze ayah
uitleggende: “U (O Allah) bent de Eerste, dus er is niets vóór U. En U bent de
laatste, dus er is niets ná U. En U bent de meest Hoge, dus er is niets boven
U, en U bent de meest dichtbije, dus er is niets na U.
Dus er is niets verborgen
voor Allah – of het nu op land is of in de zee, in het diepste deel van iemand
huis, in de woestijn of op een marktplaats, in de masjid, in het theater, en in
de entertainment plaatsen, op alle plaatsen – zowel de gebieden waar Allah
wordt gehoorzaamt als de gebieden waar Allah wordt ongehoorzaamd – niets is
verborgen voor Allah, noch is iets afgeschermd voor hem. Dit is waarom de
Profeet saw antwoordde toen Jibreel hem vroeg over Ihsaan, zeggende: ‘Het is
dat je Allah aanbid alsof je Hem ziet. Maar ookal zie je hem niet, waarlijk,
Hij ziet jou.”
Dus men moet zich realiseren
en op de hoogte zijn van het feit dat hij engelen bij zich heeft en dat Allah
zegt:
“En wij zijn dichter bij hem
dan zijn halsader. Wanneer de twee ontvangers ontvangen (zijn daden noteren)
van zijn rechter en zijn linker kant, zittende. Geen woord brengt hij uit,
behalve dat er een waker bij hem is (klaar om het te noteren).” (Surah Qaaf; 16-18)
En Allah zegt:
“Denken zij dat Wij hun
heimelijk overleg en hun beraadslaging niet horen? Ja zeker! Onze boodschappers
bij hen schrijven alles op.”
(Surah Az-Zukhruf: 80)
“Onze boodschappers” verwijst
hier naar de engelen. Dus Allah hoort de geheimen en privé verdedigers, en de
engelen noteren het. Dit is van de effecten van geloven in de engelen.
Het vermelden van de Engelen
is met het doel van hen te houden:
Vermelden van de engelen is
niet alleen omwille van iets weten, zoals men geschiedenis en andere
onderwerpen leest. Integendeel, we vermelden de engelen zodat we bedacht en
gewaarschuwd zijn dat zij iets van ons noteren, waarvoor we verantwoordelijk
zullen worden gehouden bij Allah. Integendeel, we vermelden hen met het doel om
van hen te houden, aangezien Allah, de meest Hoge, van hen houdt.
We houden van
hen omdat zij de meest gehoorzame schepselen zijn aan Allah, aangezien Hij
zegt:
''Edel, deugdzaam.'' (Surah
‘Abasa; 16)
Wat belangrijk is is dat we
de belangrijkheid en de status van de engelen erkennen en dat we van hen houden
omdat Allah van hen houd. Wat betreft degene die vijhandigheid voelt tegenover
de engelen en onwillig is tegenover hen, dan is Allah inderdaad een vijand voor
hem. En wie Allah als vijand neemt, zal niet in staat zijn om vol te houden en
hij zal niet in een goede staat zijn.
Allah zegt:
"Al wie een vijand is
van Allah en Zijn engelen en Zijn boodschappers en Gabriël en Michaël,
waarlijk, Allah is een vijand van zulke ongelovigen." (Surah Al- Baqarah;
98)
Dus degene die de engelen als
vijand ziet, Allah wordt zijn vijand.
Ik vraag Allah om jou en ons
waar geloof te schenken, waardevolle kennis en rechtvaardige daden. Vrede en
zegeningen zijn met onze Profeet Mohammed, zijn familieleden en zijn
Metgezellen.
ik heb geen opmerking, maar een vraag: kun je engelen ook nooit horen?
BeantwoordenVerwijderenAllahoe A3lam, dat weet ik niet.
Verwijderen