Translate

maandag 2 januari 2012

De gelovige in een spiegelbeeld

De gelovige in een spiegelbeeld














 
Al-Mu'minu Miraatu Al-Mu'min
Er is overgeleverd van de Profeet dat hij zei; “De gelovige is een spiegel voor andere gelovigen.”

De gelovige is het spiegelbeeld van zijn broeder/zuster, de moslim ziet zichzelf in een andere moslim. Deze hadith in het Arabisch [al-mu’minu miraatul mu’min] bevat slechts drie woorden, maar uit deze drie woorden kunnen wij talloze leerzame punten opsommen. En dit hebben de geleerden ook gedaan:


1. Wat is het eerste dat we op kunnen merken wanneer je in de spiegel kijkt? Dit is het feit dat het ons helpt in het perfectioneren van onszelf. Het laat ons zien dat er een knoopje los zit, een stofje op onze haren ligt, en noem de voorbeelden maar op. Dit is hoe het ook bij moslims onderling hoort te zijn, wij wijzen elkaar op onze fouten, van de kleinere tot de grotere.

2. Het tweede wat we opmerken is dat de spiegel altijd eerlijk is tegenover ons, wanneer iets klein is dan zul je dit ook zien als klein, wanneer iets groter is dan zul je dit ook zien als groter. Het zal onze fouten niet vergroten of verkleinen, maar het zal deze laten zien zoals deze aanwezig zijn. Zo zou de moslim ook moeten zijn in het wijzen op de fouten van de ander, hij maakt geen berg van een mierennest, en geen mierennest van een berg.

De spiegel is ook zo eerlijk dat het nooit iets zal laten zien wat er niet is. Je zult geen vlekje op jouw shirt zien in de spiegel, als het vlekje ook niet daadwerkelijk op je shirt aanwezig is. De spiegel liegt nooit wat dat betreft, en het zal je alleen laten zien wat ook daadwerkelijk aanwezig is, in jouw spiegelbeeld. Zo zou de moslim ook moeten zijn tegenover andere moslims. Hetgeen waarover je adviseert moet niet gebaseerd zijn op een vermoeden of veronderstelling, maar het moet ook daadwerkelijk aanwezig zijn.

De spiegel is ook eerlijk en oprecht in de zin dat het niet zal discrimineren, bang zijn of aan vriendjespolitiek zal doen. Hoe hoog je ook in aanzien bent bij de mensen, en wat je status ook moge zijn, het wijst iedereen op datgene wat aan gebreken aanwezig is. Zo dient de moslim ook consequent te zijn en is zodoende een spiegel voor iedereen, ongeacht zijn status en positie, en hoort hierin niet te discrimineren door iemand voor te trekken of iemand te vrezen en te vermijden.















3. Een ander punt wat we op kunnen merken is dat wanneer je je van de spiegel scheid, en vertrekt, je spiegelbeeld ook niet meer achter blijft en andere die langs komen lopen het ook kunnen zien. Wat vertelt dit ons? Wanneer je een spiegel raadpleegt gebeurt dit in discretie, en wanneer je weg gaat is het alsof je er nooit bent geweest. En de spiegel zal weer door iemand anders geraadpleegd worden in discretie. Het is niet zo dat de spiegel nadat je vertrokken bent, anderen op de hoogte zal gaan stellen over welke punten deze spiegel bij jou heeft opgemerkt. Zo zou een moslim tegenover andere moslims moeten zijn; discreet, loyaal en betrouwbaar.

4. Wat we nog meer op kunnen merken is dat de spiegel uiterst vriendelijk is; het wijst ons op onze gebreken zonder ook maar een woord te uiten. We zien datgene wat we reflecteren terug in het spiegelbeeld en corrigeren dit, zonder dat de spiegel ons ook maar op enige wijze heeft gedenigreerd of vernederd. Nee, het vertelt ons slechts op een hele subtiele tactvolle wijze hoe we eruit zien. En zo zouden wij ook tegenover elkaar moeten zijn. Adviseer anderen op een uiterst tactvolle subtiele wijze zonder ronduit expliciet en confronterend te zijn.

5. Nog iets wat we op merken is dat hoe dichter wij bij de spiegel komen, hoe meer de gedetailleerde zaken ons op zullen vallen, en hoe verder je van de spiegel staan, hoe minder details we waarnemen. Op grote afstanden zul je alleen dat zien wat iedereen in je omgeving zal opmerken, maar hoe dichter je bij de spiegel komt en intiemer, hoe meer je over jezelf zult ontdekken. En hoe meer je tenslotte ook aan jezelf kunt corrigeren. Zo hoort het ook onder andere moslims te zijn, hoe intiemer het contact, hoe meer we wat aan elkaar hebben.




















6. De spiegel vertelt ons verder ook niet alleen datgene wat gecorrigeerd dient te worden, maar het verteld ons ook hoe goed we eruit zien, en complimenteert ons op dat wat er goed uit ziet. Het zal je niet alleen laten zien dat je haar er droog uit ziet, maar ook dat mooie overhemd wat je aan hebt bijvoorbeeld. Zo zouden wij moslims elkaar onderling moeten complimenteren en adviseren.

7. De spiegel doet haar taak zonder erover op te scheppen of er een vergoeding of complimenten voor terug te vragen van degene die gebruik van haar diensten maakt. Zo zou de moslim zijn taak als spiegelbeeld voor anderen ook moeten vervullen zonder er wat voor terug te verwachten, behalve van Allah.













8. Een spiegel zal je op je gebreken wijzen zonder dat je ook maar enige wrok tegenover deze spiegel zult voelen, omdat het slechts de waarheid en realiteit reflecteert, zonder enige bijbedoelingen. De spiegel zal zich ook niet beter voelen en hoger in status doordat zij anderen op hun defecten wijst, noch voelt de spiegel ook enig wrok tegenover degene die voor haar staat. Zo zouden wij als moslims ook tegenover elkaar dienen te staan.
9. Aan de spiegel is een dagelijkse behoefte, en hoe meer je door deze spiegel word gecorrigeerd, hoe belangrijk de spiegel is in je leven. Des te vaker zul je deze spiegel dus ook raadplegen. Zie elkaar als moslims dus ook als zodanig, wij dienen dagelijks behoefte te hebben aan elkaar. En hoe meer de ander ons terecht wijst en corrigeert, hoe belangrijker die persoon hoort te zijn in je leven.




















10. De spiegel zal je alleen wijzen op datgene wat aan de buitenkant duidelijk zichtbaar is, het zal je nooit wijzen op datgene wat verborgen is. Zo zouden de moslims elkaar ook slechts op datgene wat duidelijk zichtbaar is moeten wijzen, en niet datgene wat verborgen is. Zoals bijvoorbeeld de zaken die in afwezigheid van mensen gebeuren en alleen tussen diegene en Allâh plaats vinden, en zo ook de innerlijke intenties van een mens.

11. Alleen als een spiegel schoon is kan het als een helder en duidelijk spiegelbeeld dienen, wanneer het vuil is dient het eerst schoon gemaakt te worden wil je er goed gebruik van kunnen maken. Zo zouden wij ons best moeten doen onze zielen en intenties te reinigen alvorens we als een helder en duidelijk spiegelbeeld kunnen dienen voor anderen.

Er zijn meer wijsheden die we hieruit kunnen halen, maar inch'Allah zal dit ons alvast iets geven om over na te denken, en zullen we hier naar streven. En zullen we ook dieper nadenken over de woorden van Allah en de Profeet.















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat een reactie achter ...