"Verspil geen tijd over de vraag wat een goede moslim is. Wees er een!"
Imam Malik was echter van mening dat het verbod van de profeet (vzmh) van het vrijwillig bidden na het middaggebed (asr) hierover voorrang had, dus wilde hij zijn studenten aanleren om niet het eerbetoon aan de moskee (tahiyyatul masjid) te bidden, als zij tussen het middaggebed (asr) en het avondgebed (maghrib) de moskee binnen zouden komen.
Op het moment dat imam Malik ging zitten zag een kleine jongen dat hij dit deed zonder eerst het eerbetoon aan de moskee te bidden. De kleine jongen sprak minachtend, "Sta op en bidt het eerbetoon aan de moskee!"
Plichtsgetrouw stond imam Malik opnieuw op en begon te bidden. De studenten zaten als verlamd. Wat was hier gaande? Was imam Malik ineens van mening veranderd?
Nadat hij klaar was met het gebed, drongen de studenten om hem heen en trokken zijn acties in twijfel. Imam Malik zei, "Mijn mening is onveranderd en ik ben niet teruggekomen op hetgeen ik jullie eerder leerde. Ik vreesde slechts, dat als ik niet het gebed had gebeden, zoals de kleine jongen mij had bevolen, dat Allah mij zou opnemen in de versregels:
Allah (de Almachtige) gebood ons tot het oproepen en adviseren van mensen vanuit dit basisgeloof van de islam. Vele moslims ondernemen deze missie geblinddoekt en zij realiseren zich niet dat ook de leidraad hiervoor in de Koran aanwezig is. Sterker nog, in precies hetzelfde vers gebood Allah ons niet alleen tot het oproepen en adviseren van mensen in dit geloof, maar leerde Allah ons ook hoe. Lees het volgende vers zorgvuldig:
(Soerat An-Nahl 16:125)
- Met wijsheid (hikmah)
- Met goed onderricht; en
- Te debatteren (twisten) op een manier die het beste is.
- Wat betekend het hebben van wijsheid (hikmah) wanneer we van mening verschillen met iemand?
Gezamenlijk liepen ze op de bejaarde man af met de aankondiging, "Mijn broer en ik hebben onenigheid over wie van ons de wassing (wudu) het best verricht. Zou u het erg vinden om te beoordelen wie van ons echt de wassing (wudu) correct verricht?"
De man keek aandachtig terwijl de beide kleinzonen van de profeet Mohammed (vzmh) de wassing (wudu) uitvoerig verrichtten. Nadat zij klaar waren bedankte hij hen en zei, "Bij Allah, ik wist voorheen niet hoe ik de wassing (wudu) foutloos moest verrichten. Jullie hebben mij allebei geleerd hoe dit correct uitgevoerd moet worden.
We moeten begrijpen dat wijsheid (hikmah) uit twee dimensies bestaat. Ten eerste hebben we de wijsheid (hikmah) van kennis – hikmah ilmiyyah. Ten tweede hebben we de wijsheid (hikmah) van uitvoering (overdracht), – hikmah Amaliyyah.
NB: Voorbeeld hiervan (ter verduidelijking) er zijn docenten/leraren van opleidingen, die de stof van hun vak ontzettend goed beheersen (kennis), maar ze kunnen het niet goed overbrengen op hun studenten (uitvoering).
- 1. Oprechtheid
We moeten niet verschillen van mening alleen maar om haat en afgunst in ons hart los te maken. We moeten niet verschillen van mening om iemand te beschamen op een manier zoals wij wellicht zelf zijn beschaamd.
De boodschapper van Allah (vzmh) zei, "Om het even wie kennis leert (kennis die dient te worden gezocht in het belang van Allah), indien dit gebeurt alleen maar met de verwachting om een beloning uit de materiele wereld te ontvangen, hij zal de geur van het paradijs (jannah) op de dag van de opstanding niet vinden." – Een authentiek hadith vertelt door Abu Dawood in kitab al-ilm (Het boek van de kennis).
- 2. Vriendelijkheid en Zachtaardigheid
Om wijsheid te hebben wanneer we verschillen van mening met anderen, betekent dat we zelden buiten de sfeer van vriendelijkheid en zachtaardigheid dienen te treden. We moeten onszelf zelden toestaan kwaad te worden en onze stemmen te verheffen.
Farao (Fir’awn) was één van de slechtste mensen die leefde. Mozes (Moesa) was één van de edelmoedigste. Kijk eens hoe Allah tot Mozes sprak om Farao te adviseren…
"Ga, allebei (Mozes en Haroen), naar Fir’awn. Inderdaad, hij had gezondigd. En spreek tot hem met zachtaardige spraak, misschien dat hij zal herinneren of vrezen (Allah)."
Een man pakte de kalief eens aan en strafte hem streng af voor het beleid dat hij voerde. De kalief antwoordde, "Bij Allah, Farao was kwaadaardiger dan ik. En bij Allah, Mozes was vromer dan jij. Echter, Allah gebood hem…. "En spreek tot hem met zachtaardige spraak, misschien dat hij zal herinneren of vrezen (Allah)."
- 3. Neem de tijd voor Duidelijkheid
Wijsheid te hebben in omgang met anderen, betekent het hebben van geduld en te zorgen dat dingen duidelijk zijn, voordat je overhaast een oordeel vormt.
Imam Ahmad vertelt met zijn lijn van vertellers die tot Ibn Abbas leidt, die zei, "Een man van de stam van Saliem passeerde een groep van de metgezellen van de Profeet (vzmh). (Gedurende tijd van oorlog) De man zei, "As salamu alaykum" (vrede zij met u) tegen hen. De metgezellen kwamen tot de conclusie dat hij dit alleen zei ‘as salamu alaykum’ als een list om zichzelf te redden om niet gepakt te worden. Zij omringden hem en Malham ibn Juthaamah doodde hem. Vanuit deze gebeurtenis openbaarde Allah het vers…
- 4. Spreek vriendelijk
Ruil nooit vriendelijke woorden in voor hardvochtigheid, vooral niet wanneer we te maken hebben met andere moslims.
Zie de kracht van het oprechte en beleefde woord:
Mus'ab ibn Umayr was de eerste ambassadeur van de boodschapper van Allah (vzmh) in Medina. Voordat de boodschapper van Allah (vzmh) in Medina aankwam, leerde Mus'ab de inwoners van Medina over de islam en zij begonnen het geloof binnen te treden. Dit deed Sa'd ibn 'Ubaadah (één van de hoofdmannen van Medina) in woede uitbarsten. Hij stak zijn zwaard in de schede en ging op weg met de intentie om Mus’ab Mus'ab ibn 'Umayr’s hoofd af te hakken. Wanneer hij Mus’ab confronteerde dreigde hij, "Stop deze onzin waar over je spreekt of je zult de dood vinden! "
Mus'ab reageerde op een manier die een les voor ons allen zou moeten zijn.
De man die voor hem stond liet het niet bij grofheid en onwetendheid, hij wilde hem de keel doorsnijden.
Mus'ab zei, "Wilt u niet gaan zitten en even een ogenblikje luisteren? Als u het eens bent met wat ik zeg, accepteer het dan. Is dat niet het geval dan zullen we dit gesprek beëindigen." Ubaadah nam plaats.
Mus'ab sprak over Allah (De Almachtige, de Verhevene) en Zijn boodschapper (vzmh) totdat het gezicht van Sa'd ibn Ubaadah's scheen als een volle maan en tot hij zei, "Wat moet een persoon doen die dit geloof wenst binnen te treden?" Nadat Mus'ab het hem verteld had, sprak hij, "Er is één man, en indien hij het geloof accepteert, dan is er geen familie in Medina die geen moslim wordt en dat is Sa'd ibn Mu'aadh."
Toen Sa'd ibn Mu'aadh hoorde wat er gebeurd was werd hij razend. Hij verliet zijn huis om Mus’ab ibn Umayr op te zoeken en hem te doden voor de verdeeldheid die hij verspreidde. Hij benaderde Mus’ab en verkondigde, "Neem afstand van deze religie waar je over spreekt, of je zult de dood vinden.
Mus'ab antwoordde, "Wilt u niet even gaan zitten en even een momentje luisteren? Als u het eens bent met wat ik zeg, accepteer het dan. Is dat niet zo, dan zal ik het gesprek beëindigen. Mu'aadh ging zitten.
Mus'ab sprak over Allah (de Verhevene de Almachtige) en Zijn boodschapper (vzmh) totdat het gezicht van Sa'd ibn Mu'aadh's scheen als een volle maan en hij sprak,"Wat moet een persoon doen die dit geloof wenst binnen te treden?"
Kijk eens wat een vriendelijk woord kan doen. Sa'd ibn Mu'aadh keerde die nacht terug naar zijn stam en verkondigde aan hen allen, "Alles dat jullie toebehoort is haraam (verboden) voor mij totdat een ieder zich heeft bekeerd tot de islam."
Dezelfde nacht ging iedere familie in Medina naar bed met Laa ilaaha illa allah… (er is geen godheid buiten Allah) alleen vanwege een vriendelijk woord.
Toen Mu'aawiyah ibn al-Hakam al-Salami naar Medina kwam vanuit de woestijn, wist hij niet dat het verboden was om tijdens het gebed te spreken. Hij vertelde, "Terwijl ik achter de Boodschapper van Allah (vzmh) aan het bidden was, moest een man niezen. Ik zei, yarhamuk allah (moge Allah de Verhevene de Almachtige je genadig zijn)." De mensen keken me woedend aan, dus ik zei, "Moge mijn moeder me verliezen! Wat is er aan de hand dat jullie mij aanstaren?" Zij begonnen met hun handen tegen de zijkanten van hun benen te klappen, en toen ik door had dat ze me duidelijk probeerde te maken dat ik stil moest zijn, stopte ik met praten (d.w.z., Bijna wilde ik antwoord terug geven, maar ik wist mijzelf te beheersten en bleef stil).
Zodra de Boodschapper van Allah (vzmh) klaar was met bidden (moge mijn vader en moeder geofferd worden voor hem, ik heb voordien en sindsdien nog nooit een betere leraar gezien dan hij) schold hij me niet uit of sloeg me of vernederde me. Hij zei alleen maar, "Dit gebed mag geen spraak van de mens bevatten; het is alleen de tasbieh (het lofprijzen van Allah) en takbier (zeggen ‘allahu akbar’ Allah is de allergrootste) en recitatie van de Koran." (Saheeh Moslim, 'Abd al-Baaqi edn, nr. 537)
(Soerat ‘Abasa 80:1-4)
Aldus leren we dat wanneer een fout gemaakt wordt het gecorrigeerd moet worden. Echter, de manier waarop dit gebeurd heeft onze aandacht nodig.
Iedere keer wanneer moslims twisten is het net alsof iedere partij een vaandel draagt met, "Ik moet winnen en jij moet verliezen!"
Diepgaande studie van de soenna (in navolging van de Profeet, vzmh) laat ons echter zien dat dit niet altijd het geval was met de manier waarop de boodschapper van Allah handelde.
Overweeg de volgende voorbeelden eens:
Een woestijnbewoner (bedoeïn) kwam naar de boodschapper van Allah (vzmh) en vertelde hem, "Geef mij van wat Allah (de Verhevene de Almachtige) jou gaf, niet van het bezit van je moeder en evenmin van het bezit van je vader." De metgezellen van de Profeet (de sahaabah) waren woest op de man en stapten naar voren om hem te straffen voor wat hij zei. De boodschapper van Allah (vzmh) beval iedereen om hem met rust te laten. Toen nam de boodschapper van Allah (vzmh) hem bij de hand en bracht hem naar zijn huis. Daar opende hij de deur en zei, "Neem wat je verlangt en laat achter wat je niet behoeft. De man deed dit en nadat hij klaar was, vroeg de boodschapper van Allah, "Heb ik je voldoende eer bewezen?" "Ja, bij Allah," zei de bedoeïn. "ash hadu an laa ilaaha illa allah, wa ashhadu anna muhammadar rasul allah." ("Ik getuig dat er geen god is dan Allah, en ik getuig dat Mohammed de boodschapper is van Allah", dit houdt in dat hij de islam aanvaardde.)
Toen de metgezellen van Mohammed (de sahabah) hoorden hoe de man was veranderd, leerde de boodschapper van Allah hen.
"Waarlijk het voorbeeld van mijzelf, jullie en deze bedoeïn is als dat van een man waarvan zijn kameel weg rende. De stedelingen probeerden de kameel te vangen door het achterna te rennen en te schreeuwen, waardoor ze het alleen maar verder weg dreven. De man schreeuwde, "Laat mij en mijn kameel, ik ken mijn kameel beter." Toen nam hij wat gras in zijn hand, schudde het uit voor de kameel totdat het uit zichzelf weer naar hem toe kwam".
"Bij Allah, had ik deze bedoeïn aan jullie over gelaten, dan hadden jullie hem geslagen, hem gepijnigd en zou hij zijn vertrokken zonder de islam om uiteindelijk in het hellevuur terecht te komen".
Een moslim hoeft geen verontschuldigende houding te hebben tegenover alles waarmee hij geconfronteerd wordt. Er zijn momenten wanneer de waarheid gezegd moet worden, wanneer er geen ruimte is voor vleierij.
Toen een Makhzoomi vrouw (een vrouw van een welvarende familie) iets gestolen had, benaderden de mensen de boodschapper van Allah om haar straf te annuleren. De boodschapper van Allah (vzmh) werd erg kwaad, stond op de preekstoel en verkondigde, "Bij Allah, had Fatima, de dochter van Mohammed, gestolen dan had ik haar de hand afgehakt".
Geen ruimte voor vleierij; voor de waarheid moet worden opgekomen. Het is hier dat de gedragscode voor onenigheid waar we eerder over spraken tot uiting kan komen.
Er hoeft niet altijd een verliezer te zijn. In veel gevallen zien we dat de boodschapper van Allah (vzmh) de mensen waarmee hij een geschil had een uitweg bood.
Toen hij een brief naar Caesar stuurde zei hij daarin, "Wordt moslim en je zult veilig zijn, Allah zal je een dubbele beloning geven!"
Hij zei niet: "geef je over of sterf!" Niets daarvan. Wordt moslim en je zult winnen, of beter, je zult een dubbele overwinning behalen.
Abu Bakr had eens een argument met een ander metgezel over een boom. Tijdens het argumenteren zei Abu Bakr iets dat hij liever niet had gezegd. Hij vervloekte niet, hij viel niet iemands eer aan, hij probeerde niet iemand de schuld in de schoenen te schuiven. Het enige wat hij zei was iets dat de ander metgezel kon kwetsen.
Meteen beval Abu Bakr (die zijn fout inzag) hem, "Zeg het ook tegen mij!" De metgezel zei, "Ik zal het niet terug zeggen." "Zeg het ook tegen mij," zei Abu Bakr, "of ik zal klagen bij de boodschapper van Allah (vzmh). De metgezel weigerde om het terug te zeggen en ging zijn eigen weg.
Abu Bakr ging naar de boodschapper van Allah (vzmh) en vertelde hem wat er gebeurd was en wat hij gezegd had. De boodschapper van Allah (vzmh) riep de andere metgezel bij zich en vroeg hem, "Heeft Abu Bakr dit en dat tegen jou gezegd?" Hij zei, "Ja." Hij sprak, "Wat heb je terug gezegd? " Hij zei, "Ik heb niets terug gezegd tegen hem." De boodschapper van Allah (vzmh) zei, "Goed, zeg het niet terug tegen hem (doe Abu Bakr geen pijn). Beter is het om te zeggen, "Moge Allah je vergeven, Abu Bakr!"
De metgezel keerde zich naar Abu Bakr en zei, "Moge Allah je vergeven, Abu Bakr. Moge Allah je vergeven, Abu Bakr!" Abu Bakr wende zich af en weende terwijl hij weg liep.
Vertaald uit: The modern Religion
Asalamu alaikum, thank you for sharing.
BeantwoordenVerwijderenTake Care