De duivel is de bron van al
het kwaad en al onze zonden. Hij leidt de mensen naar de vernietiging in zowel
dit leven als in het hiernamaals. Hij plant zijn vlag neer op eender welk
moment en eender welke plaats, terwijl hij de mensen oproept tot kafir en
ongehoorzaamheid aan de meest Barmhartige toont. Zit er dan enige wijsheid achter
deze schepping? Zo ja, wat is die wijsheid dan?
Ibn Al-Qayyem, rahimohollah,
zijn antwoord op deze vraag luidt als volgt:
''Achter de schepping van
Iblies en zijn trawanten schuilt een wijsheid, die alleen Allah volledig kan
bevatten.''
[Shifaa Al-'Aliel, p.322]
Enige redenen voor de
schepping van de duivel:
1. De perfectionering van
totale overgave aan Allah, door het bestrijden van shaytaan en zijn volgelingen.
Allah Zijn awliyaa zijn in
staat om hun niveau van oeboediyyah te perfectioneren. Zij doen dit niet alleen
door Allah Zijn vijanden te bestrijden, maar ook door zich te verzetten en hen
te dwarsbomen omwille van Allah. Zij irriteren deze vijand mateloos elke keer
zij hun toevlucht bij Allah zoeken of zich tot Hem wenden als bescherming tegen
zijn duivelse plannen. Oneindig veel voordelen zijn het resultaat hiervan,
zowel in dit leven als in het hiernamaals. In dit geval kan het één niet zonder
het ander. Want zou hij niet hebben bestaan, dan hadden we ook niet van die
voordelen kunnen profiteren.
2. De mens die zich zorgen
baart om zijn zonden
Een ander gevolg van zijn
schepping is dat de engelen en de mensen angst hebben om in zonde te vallen,
nadat zij getuigen waren van de toestand van Iblies. Er is een spreekwoord dat
luidt: 'Wie hoog klimt, valt laag.' Dit was absoluut van toepassing op Iblies
nadat hij van een engelachtig niveau werd gedegradeerd tot een duivels niveau.
Nadat zij dit gebeuren hebben aanschouwd werd hun angst gevoed, en alsmaar
sterker en vollediger. Het lijdt geen twijfel dat dit voorval de nederigheid,
onderwerping en vrees van de engelen ten opzichte van Allah enkel heeft versterkt. We
kunnen dit vergelijken met de onderdanen van een koning, die hulpeloos moeten
toekijken hoe dat één van hun medeonderdanen een ondraaglijke vernedering moet
ondergaan. Zonder twijfel zal hun vrees en waakzaamheid sterk groeien, nadat
zij getuigen waren van dit leed.
3. Allah heeft van hem een
les gemaakt voor hen die nadenken
Allah heeft van hem een les
gemaakt voor hen die zich op een onredelijke manier verzetten tegen zijn
bevelen. Zij voelen zich te trots om Hem te gehoorzamen, en volharden in hun
zonden. Op dezelfde manier stelde Allah de aartsvader tot voorbeeld voor
degenen die toch doen wat Hij heeft verboden of ongehoorzaam zijn aan zijn
bevelen. Daarop had hij Adam berouw en spijt voor zijn zonde, waarna hij
zich in berouw tot zijn Heer wendde. Dus zowel de vader van de djinn als die
van de mens werden door hun zonden op de proef gesteld. Allah stelt hier
twee duidelijke voorbeelden: de ene vader is een les voor al diegenen die
volharden in hun zonden, terwijl de andere een les is voor diegene die berouw
heeft voor zijn zonden en naar zijn Heer terugkeert. De tekenen van deze twee
grote voorbeelden zijn vervuld van wijsheid en levenslessen.
4. De duivel: een test en
beproeving voor Allah Zijn dienaren
Hij is het middel waarmee
Allah Zijn schepping test, waarmee Hij het slechte onderscheid van het goede.
Allah heeft de mens uit aarde geschapen, waarin zowel gemak als ongemak
zijn terug te vinden. Dus is het onvermijdelijk dat zij zullen tonen wat zich
in de materie bevindt, waaruit zij werden geschapen. De Profeet,vrede zij met
hem, heeft gezegd:
''Allah heeft Adam geschapen
uit een handvol (zand) die Hij van over de hele aarde heeft (laten) verzamelen.
Dus de kinderen van Adam verschillen van elkaar net zoals de aarde. (Daarom)
zijn sommige rood, wit of zwart; andere zijn rustig of moeilijk; en weer andere
zijn goed of slecht.''
Miskaat
Al-Masaabieh, 1/36, nr.100
Wat er zich in het
oorspronkelijke materiaal bevond, bevindt zich nog steeds in de schepping. De
goddelijke wijsheid schrijft voor dat het verschijnt en zichtbaar wordt. Iblies
is het middel waarmee het goede van het slechte wordt onderscheiden, net zoals
ook de profeten en boodschappers middelen zijn.
En Allah zal de gelovigen
niet in deze (gemende) toestand laten waarin jullie nu verkeren, totdat Hij de
goeden (en de oprechte gelovigen) van de slechten (en de huichelaars) heeft
onderscheiden.'
Koran 3:179
Dus Allah zond Zijn
boodschappers naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor hun daden zowel goedaardige als kwaadaardige zodat de goedaardige verenigd wordt met de goedaardige en de kwaadaardige verenigd wordt met de kwaadaardige.
De goddelijke wijsheid van
Allah schrijft voor dat beide groepen door elkaar heen bestaan in 'de arena van
beproevingen' (deze wereld). Maar als zij dan overgaan in de eeuwige
verblijfplaats, worden zij definitief opgesplitst en ondergebracht in aparte
verblijfplaatsen. Dit wijst op Allah Zijn immense wijsheid en onvoorstelbare
kracht.
5. Allah Zijn totale vermogen
om tegenpolen te scheppen
Een andere reden voor
shaytaan zijn schepping toont aan dat het een manifestatie is van Allah Zijn
vermogen om tegenpolen te creëren. Zo schiep Hij de Schepper Djibriel, vrede
zij met hem, en de engelen als tegenpolen van Iblies en de duivels. Dit is één
van de grootse tekenen van Zijn bekwaamheid, macht, wil en gezag. Hij schiep
tegenpolen zoals de hemelen en de aarde, het licht en de duisternis, het
paradijs en de hel, het water en het vuur, hitte en koude, goed en slecht.
6. De goedheid van iets wordt
aangetoond door zijn tegenpool
Een van de andere redenen is
dat de schepping van één ding de goedheid aantoont van zijn tegengestelde,
omdat de schoonheid van iets enkel kan aangetoond worden door het contrast met
zijn tegenpool. Zou het aspect lelijkheid niet bestaan, dan zouden we nooit de
deugd van schoonheid appreciëren. En zou er geen armoede zijn, dan zouden we
nooit de waarde van rijkdom ervaren.
7. Beproevingen zijn een
manier om dankbaarheid te bereiken
Een andere wijsheid achter de
schepping van shaytaan is dat Allah ervan houdt dat dankbaarheid Hem volkomen
bereikt, op alle mogelijke manieren. Ongetwijfeld bereiken Zijn trouwe awliyaa
een hoog niveau van dankbaarheid door middel van het bestaan van Allah Zijn vijanden; Iblies en zijn troepen waarmee zij worden beproefd. Deze testen konden nooit
plaatsvinden, had Iblies niet bestaan. Hoe groot is het verschil tussen Adam,
vrede zij met hem, zijn dankbaarheid in het paradijs, voordat hij daaruit werd
verbannen; en zijn dankbaarheid nadat hij werd beproefd door zijn vijand? Daarna
koos zijn Heer hem uit, zodat hij zich vol berouw tot Hem kon keren.
8. Zuivere onderwerping aan
Allah wordt bereikt
Liefde, zich wenden tot
Allah, zijn vertrouwen in Hem plaatsen, geduld en tevredenheid, enz. zijn de
meest geliefde vormen van totale onderwerping aan Allah. Deze totale
onderwerping kan slechts bereikt worden door djihaad en zelfopoffering aan
Allah, door de liefde voor Hem te plaatsen boven al het andere. Want weert dat
djihaad het hoogtepunt is van de totale onderwerping aan Allah, en dat het bij
Hem de meest geliefde vorm is. Dus de schepping van Iblies en zijn trawanten
helpt (de gelovige) om de totale onderwerping te bereiken. De wijsheid en de
voordelen kunnen door niemand anders dan Allah worden doorgrond.
9. Het leidt tot de vertoning
van Zijn tekenen en krachten
De creatie van schepselen die
de tegenpolen vormen van Zijn boodschappers, en hen bovendien ontkennen en
bevechten, bewijst eens te meer Zijn tekenen en het wonder van Zijn krachten.
Het behoort allemaal tot de subtiliteit van Zijn schepping, waardoor deze
volledig in beeld wordt gebracht. Deze tekenen bestaan omdat ze bij Hem
geliefder zijn en tegelijkertijd heilzamer voor Zijn trouwe vrienden, dan dat
ze er niet waren geweest. Tot deze tekenen behoren: de zondvloed, de staf en de
hand van Moesa, het splijten van de zee, het fenomeen van Ibrahim, vrede
zij met hen, en de immense brandstapel, en vele andere wonderbaarlijke tekenen.
Allemaal tekenen en overtuigende bewijzen van Zijn kracht, kennis en wijsheid.
Er moeten dus motieven zijn geweest die tot deze dingen hebben geleid.
10. Dat Iblies uit vuur werd
geschapen, is een teken op zich
Een andere reden vinden we in
de samenstelling van vuur, dat niet alleen brandt en verbrandt maar ook
enerzijds elementen van arrogantie en corruptie, en anderzijds stralende
helderheid en licht bevat. Allah brengt er beide uit voort, net zoals de
samenstelling van aarde waarin zich de huidskleuren bevinden, alsook de goede
en de slechte eigenschappen zoals gemak en ongemak. Hij brengt dit allemaal
voort door middel van een diepzinnige wijsheid en een immense kracht.
''Er is niets of niemand
zoals Hij, en hij is de Alhorende (met betrekking tot hun woorden), de Alziende (met betrekking tot hun
daden).''
Koran 42:11
11. Het is een manifestatie
van Zijn namen
Tot Zijn namen behoren:
Al-Khaafid Hij die in aanzien verlaagt; Ar-Raafi Hij die de waardigheid
verhoogt; Al-Moe'izz Hij die eer en kracht geeft; Al-Moedzill Hij die
vernedert; Al-Hakam Hij die beoordeelt; Al-'Adl de meest Rechtvaardige; Al-Moentaqim
de terrechte Wreker. Deze namen behoeven situaties waarin zij tot uiting kunnen
komen. Bijvoorbeeld: de namen 'Ar-Razzaaq de Voorziener' en 'Ar-Rahmaan de
meest Barmhartige' krijgen enkel betekenis in combinatie met 'Ar-Rizq de
voorziening' en 'Ar-Rahmah het erbarmen' dat alléén Allah toekent. Er moeten
dus situaties bestaan waarin Zijn namen zich kunnen manifesteren.
12. De manifestatie in de
perfectie van Zijn heerschappij en alomvattendheid van Zijn controle
Een andere reden die
schuilgaat achter de schepping van Iblies is de vertoning van Zijn absolute
heerschappij. Dit is een zuiver teken van: Zijn universele controle, Zijn
beslissingen betreffende alle niveaus van beloning en bestraffing, de verering
(van de gelovigen), de vernedering (van de kafirs), gerechtigheid en zijn
zegeningen. Dus weer moeten er situaties zijn waarin beloning en bestraffing,
respectievelijk eerbied en vernedering met elkaar in verband kunnen staan.
13. Het bestaan van Iblies is
een teken voor de perfecte aard van Allah Zijn wijsheid
Eén van Allah Zijn namen is
'Al-Hakeem de Alwijze', en wijsheid is één van Zijn eigenschappen. Zijn
wijsheid schrijft voor dat alles op zijn plaats terechtkomt, een wijsheid die
niets of niemand anders toekomt. Dus dit schrijft voor dat er tegenpolen
moesten worden geschapen, waarvan elkeen gekenmerkt wordt door dingen die de
ander niet past. Hoe zou wijsheid perfect kunnen zijn zonder een tegenpool? Het
bestaan van zulke tegenpolen is onderdeel van die perfecte wijsheid, net zoals
het onderdeel is van die perfecte kracht.
14. Prijs Allah voor wat Hij
heeft voorkomen en onderworpen
Zijn lofprijzing is in alle
opzichten perfect en compleet. Hij hoort geprezen te worden voor Zijn
rechtvaardigheid en weerhouding, voor Zijn onderwerpingen en verheffingen, voor
Zijn wraak en vernedering. En hetzelfde geldt ook voor Zijn gunsten en giften,
voor Zijn verheffingen en eerbetuigingen. Aan Hem behoort de volledige en
perfecte lofprijzing voor zowel het één als het ander. Hij prijst Zichzelf
daarvoor, alsook al Zijn engelen, boodschappers, trouwe vrienden en alle mensen
die rechtop zullen staan op de Dag der Opstanding. Om het even wat benodigd is
om Zijn lofprijzing te vervolledigen, heeft Hij met Zijn volmaakte wijsheid in
het leven geroepen. Dus vergeet niet dat alle lof alléén Hem toekomt. Daarom is
het onmogelijk dat er zich een situatie kan voordoen waarin Zijn lofprijzingen
of wijsheid niet zichtbaar worden.
15. Hiermee toont Allah een
fractie van Zijn tolerantie en geduld
Allah houdt ervan om Zijn
dienaren een voorsmaak te geven van Zijn tolerantie, geduld, behoedzaamheid,
onmetelijke genade en vrijgevigheid. Dit bepaald dat Hij wezens moest scheppen
die deelgenoten aan Hem toekennen, die zich tegen Zijn wijsheid kanten en er
naar streven om Allah tegen te werken en kwaad te maken. En toch schenkt Hij
hen alle soorten gunsten. Hij voorziet hen van voorraden, geeft hen een goede
gezondheid en geeft hen de mogelijkheid om te genieten van allerlei luxe
voorwerpen. Hij verhoort hun gebeden en neemt het kwaad bij hen weg. Hij
behandelt hen met vriendelijkheid en zorg, in tegenstelling tot de manier
waarop zij Hem bejegenen. Zij geloven niet in Hem, zij kennen Hem deelgenoten
toe in hun aanbidding en daarenboven zeggen ze afschuwelijke dingen over Hem.
Hoeveel wijsheid heeft Allah hierin verborgen, hoeveel lof hoort Hem wel niet
toe?
Allah nadert Zijn trouwe
vrienden dichterbij aan de hand van Zijn perfecte eigenschappen, zoals dit in
As-Sahiehayn wordt overgeleverd waarin de profeet, vrede zij met hem, zei:
''Er is niemand geduldiger
dan Allah aangaande de aantijgingen die Hij hoort. Zij kennen Hem een zoon toe,
terwijl Hij hen een goede gezondheid geeft en van voorraden voorziet.''
Mishkaat Al-Masaabieh, 1/14,
nr.23
Ook wordt er in de As-Sahieh
overgeleverd dat de profeet, vrede zij met hem, zei:
''Allah zegt: 'De zoon van
Adam heeft Mij verworpen, terwijl hij daar geen recht toe had. En hij heeft Mij
bespot, maar ook daar had hij geen recht toe. Betreffende de verwerping beweert
hij: 'Het is onmogelijk dat Hij mij zal doen herleven net zoals bij de eerste
keer.' Maar weet dat de eerste schepping voor Mij net zo gemakkelijk is als het
doen herleven. Betreffende het bespotten van Mij, beweert hij: 'Allah heeft
Zichzelf een zoon genomen.' Terwijl Ik de Enige ben. De Oneindige Toeverlaat,
Die niet verwekt, noch werd verwekt. En er is niets of niemand die in enig
opzicht met Mij kan worden vergeleken.''
Mishkaat Al-Masaabieh, 1/14,
nr.20
Ondanks deze verwerping en
bespotting stuurt Hij toch voorzieningen naar hen die Hem beledigen en
ongelovig zijn. Hij schenkt hen een goede gezondheid, beschermt hen en roept
hen zelfs op tot Zijn paradijs. Hij aanvaardt hun berouw zodra zij berouw aan
Hem tonen, en vervangt hun slechte daden door goede daden. Hij helpt hen in al
hun zaken en eert hen door boodschappers te sturen, die Hij vervolgens opdraagt
om hen op een vriendelijke manier aan te spreken en zachtmoedig te behandelen.
Al-Foedzayl ibn 'Ijaadz heeft
gezegd:
''Er is geen nacht waarin
zich duisternis bevindt zonder dat Allah het uitroept en zegt: 'Wie is grootser
in vrijgevigheid dan Ik? Mijn schepselen zijn Mij ongehoorzaam, maar toch houd
ik toezicht over hen in hun bedden alsof zij Mij niet ongehoorzaam zijn. Ik
bescherm hen voortdurend alsof ze niet hebben gezondigd. Ik schenk de
ongehoorzame en de zondaar overvloedig (van Mijn gunsten). Is er dan iemand die
Mij aanroept, zonder dat Ik hem beantwoord? Is er dan iemand die Mij vraagt,
zonder dat Ik hem geef?''
Ik ben de meest Vrijgevige en
van Mij komt vrijgevigheid. Ik ben de meest Zachtmoedige en van Mij komt
zachtmoedigheid. Het is vanwege Mijn vrijgevigheid dat Ik Mijn dienaren geef
waar ze Mij om vragen en (zelfs) waar ze Mij niet om vragen. Het is vanwege
Mijn vrijgevigheid dat Ik de berouwvolle geef, alsof hij Mij nooit ongehoorzaam
is geweest. Dus naar waar kan Mijn schepping van Mij wegvluchten? Waar zal de
ongehoorzame een toevluchtsoord vinden, dan bij Mij?'
In overeenstemming met een
verslag, zegt Allah: ''Ik en de mensen en de djinn zijn in een serieuze zaak
verwikkeld: Ik heb hen geschapen en (toch) aanbidden zij anderen dan Mij. Ik
schenk hen de voorzieningen en (toch) bedanken zij iemand anders dan Mij.''
In een goed verslag wordt het
volgende vermeld: ''O zoon van Adam, jij bent niet rechtvaardig geweest
tegenover Mij. Mijn zegeningen dalen neer tot jou en jouw slechte daden stijgen
op naar Mij. Terwijl Ik jouw liefde probeer te veroveren door jou gunsten te
sturen hoewel Ik geen behoefte heb aan jou probeer jij Mijn haat te verwerven
door Mij ongehoorzaam te zijn. Dit terwijl jij grote behoefte hebt aan Mij en
de edele engelen voortdurend jouw slechte daden aan Mij voorleggen.''
In een sahieh hadieth wordt
vermeld:
''Als jullie niet zouden
zondigen, dan zou Allah jullie (van de aardbodem) wegvagen en vervangen door
een volk dat wel zou zondigen. Zodoende zouden zij (nederig) om Mijn
vergiffenis vragen, zodat Ik hen kan vergeven.''
16. De schepping werd
gecreëerd zodat Zijn namen en eigenschappen zich op haar manifesteren en
beïnvloeden
Vanwege Allah Zijn
onvoorwaardelijke liefde voor Zijn namen en eigenschappen, en opdat Hij wordt
geprijsd en Zijn wijsheid wordt getoond, heeft Hij wezens moeten creëren waarop
de bepaling en de invloed van Zijn namen en eigenschappen zich zouden
manifesteren. Omdat Hij ervan houdt om te vergeven, heeft Hij mensen geschapen
die Hij kan vergeven, aan wie Hij Zijn verdraagzaamheid en geduld kan tonen. En
in plaats van Zich te haasten om hen te bestraffen, geeft Hij hen liever hoop
en uitstel.
Vanwege Zijn liefde voor Zijn
rechtvaardigheid en wijsheid, schiep Hij degenen waarmee Hij deze
rechtvaardigheid en wijsheid kan aantonen. En vanwege Zijn liefde voor
vrijgevigheid en vriendelijkheid, schiep Hij degenen die Hem tegenwerken en
ongehoorzaam zijn, terwijl Hij hen vergeeft en aardig behandelt. Was het niet
omwille van deze schepping die allerlei ongehoorzaamheden en overtredingen zou
begaan, dan zouden deze wijsheid en invloeden keer en keer verloren zijn
gegaan. Gezegend is Allah, de Heer van de werelden en de meest Rechtvaardige
Rechter, de Bezitter van oneindige wijsheid en veelomvattende zegeningen. Zijn
wijsheid reikt even ver als de grootte van Zijn kracht. Daarenboven bezit Hij
over alles een buitengewone wijsheid, net zoals Zijn enorme kracht en leiding
in alle dingen zijn waar te nemen.
Aantal filmpjes:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat een reactie achter ...