Subhan'Allah, de wijsheid
achter een verbod is groot.
Allah is Alwetend en Wijs.
Allah de Verhevene heeft
gezegd:
Zeg tegen de gelovige mannen
dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, dat is reiner voor hen.
Voorwaar, Allah is Alwetend over wat zij bedrijven. [an-Nur 24:30]
Allah heeft reiniging en
spirituele groei het resultaat van het neerslaan van de blikken en het bewaken
van de kuisheid laten zijn. Daarom leidt het neerslaan van de blikken van (het
zien van) de verboden dingen onvermijdelijk tot drie voordelen die een enorme
waarde hebben en van groot
belang zijn:
1. De verrukking en de
zoetheid van geloof ervaren.
Deze verrukking en zoetheid
is vele malen groter en wenselijker dan hetgeen verkregen zou kunnen worden van
het object waar men de blik voor neerslaat omwille van Allah. "Als iemand
iets laat omwille van Allah, zal Allah het vervangen met iets beters dan
dat."
De ziel is een verleidster en
kijkt graag naar mooie vormen en het oog is de gids van het hart. Het hart
geeft zijn gids de opdracht om te gaan kijken wat er is en wanneer het oog het
hart inlicht over een mooie verschijning, beeft het uit liefde en verlangen
voor datgene. Dergelijke interacties vermoeien en verslijten vaak het hart en
het oog, zoals eens gezegd is:
Toen je op een dag je oog als
gids voor je hart uitstuurde, vermoeide het kijkobject je, want je zag iemand over wie
je geen macht had, een deeltje noch in totaliteit, in plaats daarvan moest je
geduldig zijn.
Wanneer het zicht verhinderd
wordt van het kijken en onderzoeken, vindt het hart verlichting van het moeten
doorstaan van de lastige taak van wensen en verlangen.
Degene die zijn zicht vrij
laat ronddwalen, zal ontdekken dat hij in een aanhoudende staat van verlies en
angst verkeert, want zicht veroorzaakt liefde, het beginpunt waarvan
het hart toegewijd en afhankelijk wordt van dat wat het aanschouwt. Dit
intensiveert dan en wordt vurig verlangen waardoor
het hart toegewijd raakt aan het object van zijn verlangen en er volledig
afhankelijk van wordt. Dit intensiveert en wordt fascinatie (gharaamah) wat
zich aan het hart vastklampt zoals degene die afbetaling van een schuld zoekt
zich vastklampt aan degene die de schuld moet betalen. Dit wordt dan nog
intensiever en wordt gepassioneerde liefde en dit is een liefde die
alle grenzen overschrijdt. Dit intensiveert dan tot heftige passie en dit is een liefde die elk minuscuul deeltje van het hart omvat. Dit
intensiveert tot aanbiddende liefde. Tatayyum
betekent aanbidding en er wordt gezegd: tayyama Allah, hij aanbad Allah.
Het hart begint dus datgene
te aanbidden wat niet correct is om te aanbidden en de reden achter dit alles
was een verboden blik. Het hart is nu gebonden in ketenen terwijl het voorheen
de meester was, het is nu gevangen terwijl het voorheen vrij was. Het is
onderdrukt door het oog en het klaagt ertegen waarop het oog antwoordt: Ik ben
jouw gids en boodschapper en jij was het die mij eropuit zond!
Alles wat vermeld is, is van
toepassing op het hart dat de liefde en oprechtheid voor Allah opgegeven heeft,
want het hart moet een object van liefde hebben waar het zichzelf aan toewijdt.
Als het hart dus niet van Allah Alleen houdt en Hem als God neemt, dan moet het
iets anders aanbidden.
Allah heeft over Yusuf
as-Siddiq ('alayhi salaam) gezegd:
Zo was het, opdat Wij het
kwaad en de zedeloosheid zouden afwenden. En voorwaar, hij is één van Onze
oprechte dienaren. [Yusuf 12:24]
Omdat de vrouw van al-Aziz
een polytheïst was, ging de gepassioneerde liefde haar hart binnen, ondanks dat
ze getrouwd was. Omdat Yusuf ('alayhi salaam) oprecht jegens Allah was, werd
hij ervan gered, ondanks dat hij een jonge ongetrouwde man was en een bediende.
2. De verlichting van het
hart, duidelijke waarneming en doordringend inzicht.
Ibn Shujaa' al-Kirmaani heeft
gezegd: "Als iemand zijn uiterlijke vorm op het volgen van de Sunnah bouwt
en zijn innerlijke vorm op aanhoudende overdenking en bewustzijn van Allah, hij
weerhoudt zijn ziel van het volgen van verlangens, hij slaat zijn blikken neer
voor de verboden dingen en hij
eet altijd de wettige dingen,
zullen zijn waarneming en inzicht nooit verkeerd zijn." Allah noemde de
mensen van Lut en waar zij door getroffen waren en verder zei Hij:
Hierin zijn voorzeker tekenen
voor de Mutawassimin. [al-Hijr 15:75]
De Mutawassimin zijn degenen
die een duidelijke waarneming en doordringend inzicht hebben, degenen die
veilig zijn voor het kijken naar het onwettige en het begaan van onfatsoenlijke
handelingen.
Allah heeft na het vermelden
van het vers betreffende het neerslaan van de blikken gezegd:
Allah is het Licht van de
hemelen en de aarde. [an-Nur 24:35]
De reden hierachter is dat de
beloning van hetzelfde soort is als de handeling. Als iemand omwille van Allah
zijn blik neerslaat voor het onwettige, zal Hij het vervangen met iets beters
van hetzelfde soort. Dus zoals de dienaar het licht van zijn oog belet om op
het onwettige te vallen, zegent Allah het licht van zijn zicht en hart en laat
hem daardoor waarnemen wat hij niet gezien en begrepen zou hebben als hij zijn
blik niet neergeslagen had.
Dit is een kwestie die de
persoon fysiek in zichzelf kan opmerken want het hart is als een spiegel en de
lage verlangens zijn als roest. Wanneer de spiegel gepoetst wordt en gereinigd
wordt van de roest, dan zal het de realiteiten weerspiegelen zoals
ze werkelijk zijn. Als het echter roestig blijft, dan zal het niet naar behoren
weerspiegelen en daarom zal zijn kennis en spraak voortkomen uit gissing en
twijfel.
3. Het hart wordt sterk,
stevig en moedig.
In de overlevering is
vermeld: "Als iemand zijn lage verlangens bestrijdt, zal de Shaytaan
vluchten uit angst voor zijn schaduw."
Dit is de reden waarom degene
die zijn lage verlangens volgt, de schaamte van de ziel in zichzelf zal vinden,
het is zwak, slap en verachtelijk. Allah plaatst nobelheid voor degene die Hem
gehoorzaamt en schande voor degene die Hem ongehoorzaam is:
Voelt jullie niet vernederd
en treurt niet; en jullie zijn de overwinnaars, indien jullie (ware) gelovigen
zijn. ['Aal Imraan 3:139]
Wie eer wenst: aan Allah
behoort alle eer. [Faatir 35:10]
Dit betekent dat Allah degene
zal vernederen die ongehoorzaamheid en zonde nastreeft.
Sommige van de salaf hebben
gezegd: "De mensen zoeken nobelheid en kracht aan de deur van de koningen
en ze zullen het niet vinden behalve door de gehoorzaamheid aan Allah."
Dit is omdat degene die Allah
gehoorzaamt, Allah als zijn vriend en beschermer heeft genomen en Allah zal
nooit degene vernederen die zijn Heer als vriend en begunstiger heeft genomen.
In de Du'a Qunut staat: "Degene die U als vriend neemt, wordt niet
vernederd en degene die U als vijand neemt wordt niet geëerd."
جزاك الله خيرا : )
BeantwoordenVerwijderen