Het onderwerp "goede
akhlaaq" is een zeer belangrijk onderwerp. Aangezien de Profeet Mohammed
(salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd:
"Voorzeker, ik ben alleen
gestuurd om de meest nobele karaktereigenschappen te vervolmaken."
(Bukhari) Allah (Subhana wa Ta'ala) begint bij Surah Al-Qalam, een vroege
Mekkaanse Surah, die neergedaald is om de status en eer van de Profeet
Mohammed (salla Allahu 'alayhi wa salaam) te verdedigen door te zeggen: "En
voorwaar, jij beschikt over een hoogstaand karakter." (68:4)
Dit is een
voorbeeld van hoge akhlaaq. Een van de dingen waarvoor Allah (Subhana wa
Ta'ala) de Profeet Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salam) prees is dat hij
goede akhlaaq had, dat hij een goed gedrag had. Dit toont ons het belang van
goede akhlaaq; in verdediging van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam),
vermeldt Allah als een van de eerste dingen zijn goede akhlaaq.
Er zijn verscheidene
Qur'anische verzen die verwijzen naar het hebben van een goed gedrag. Allah
(Subhana wa Ta'ala) zegt:
"En aanbidt Allah en vereenzelvigt niets met Hem
en bewijst vriendelijkheid aan ouders, verwanten, wezen, de behoeftigen en aan
de nabuur, die een vreemdeling is en de nabuur die een bloedverwant is en aan
de metgezel, de reiziger en aan degenen die onder uw macht zijn. Voorzeker,
Allah heeft de pochers en de opscheppers niet lief." (4:36)
Dus goede
akhlaaq is voor iedereen, inclusief je ouders, je verwanten, de armen, de
wezen, de gehele mensheid. Zelfs als je op reis gaat en je hebt een metgezel
naast je, moet je goed tegenover hem zijn. Allah (Subhana wa Ta'ala) zegt in
een andere vers:
"En zeg tot Mijn dienaren dat zij spreken wat het beste
is." (17:53)
Zeg datgene wat goed is. Allah (Subhana wa Ta'ala) beschrijft
de Ibaad-ar-Rahman, de dienaren van Allah, als degenen die met ootmoed en
nederigheid op deze aarde wandelen. Zij zijn niet arrogant. Dit is wat betreft
de karaktereigenschappen van de gelovigen. Allah (Subhana wa Ta'ala) haar
arrogantie in al z'n vormen. Allah haat hoogmoed en trots in al z'n vormen.
Er zijn vele zegeningen en
voordelen van het hebben van een goede akhlaaq. Het bevat sommige van de
zegeningen van het hebben van goede akhlaaq en de voordelen ervan volgens de
Profeet Mohammed (salla Allahu 'alayhi wa salaam) en de Qur'an. Ik zal acht
van deze zegingen vermelden, hoewel er natuurlijk meer zijn.
Zegening #1:
Het hebben van een goede
akhlaaq is een van de hoofdthema's in de Qur'an en de Sunnah en dit is het
eerste aspect dat het belang van goede akhlaaq bewijst. Goede akhlaaq is een
deel van het veelomvattende advies dat de Profeet Mohammed (salla Allahu
'alayhi wa salaam) gaf. In één hadith zegt hij tegen Muhadh:
"Vrees Allah
waar je ook bent, en reageer op een ondeugdzame handeling met een deugdzame
daad want zo neem je het kwaad weg en wees aardig tegen je medemens."
(Tirmidhi)
Drie zinnen, maar zo mooi en veelomvattend.
In een andere hadith kwam
een persoon naar de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) en vroeg hem om
advies. De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) antwoordde:
"Wees
sterk, wees volhardend, wees recht in het volgen van de siratul mustaqeem. Laat
jouw akhlaaq goed zijn jegens de mensen." De Profeet (salla Allahu 'alayhi
wa salaam) zei ook: "Vrees Allah en en bagatelliseer niets van het
goedheid, zelfs al is het van jouw emmer water nemen en het gieten in de emmer
van je broeder." In die dagen moesten zij water gaan halen uit de put, en
dit was een zeer alledaagse zaak. Iedereen van het huishouden zou misschien
meer dan eens per dag water uit de emmer halen. Het was een kleine zaak;
iedereen deed het. Dus de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei dat men
geen enkel goedheid als onbelangrijk moest voorstellen, zelfs al is het nemen
van water in jouw emmer en het in jouw broeders emmer gieten wanneer je ziet
dat hij ook is gekomen om water te halen. En hij zei: "Zelfs het
glimlachen naar je broeder als je hem tegenkomt, onderschat het niet."
De Profeet (salla Allahu
'alayhi wa salaam) zei ook: "Als iemand jou vervloekt of probeert schuld
bij jou te vinden, in een zaak die niet bij jou bestaat," of met andere
woorden, hij beschuldigt jou van een fout die je niet hebt gedaan, dan, "probeer
geen schuld bij hem te vinden in een zaak die hij wel heeft." Dus zelfs
als hij liegt over jou en jou beledigt, ga niet zijn fouten te kennen geven.
Hij (salla Allahu 'alayhi wa salaam) ging verder en zei: "Laat hem, want het
slechte van die daad zal tegen hem zijn, en het goede zal voor jou zijn."
Op een andere plaats zei hij: "Vervloek nooit een persoon."
Zegening #2:
Niets is een grotere
zegening, na natuurlijk het hebben van imaan. De Profeet (salla Allahu 'alayhi
wa salaam) zei:
"De grootste zegeningen dat een persoon kan gegeven worden
in dit leven is akhlaaq." De beste zegening dat een persoon kan gegeven
worden, veel beter en groter dan geld, welvaart, status, familie en kinderen,
van alles in deze wereld, is dat van een goede akhlaaq. In een andere hadith
zegt hij: "De mensheid is niets beter gegeven dan goede akhlaaq." In
nog een andere h'adith zegt hij: "Ik beveel jullie om een goede akhlaaq te
hebben." Betekende, goede manieren en karaktereigenschappen. "En ook,
blijf stil voor lange tijdperioden, want bij Hem in wiens hand mijn ziel is, de
schepping kan zichzelf niet mooier maken met iets beter dan dit." Je kunt
jezelf niet mooier maken met iets beter dan goede akhlaaq.
Zegening #3:
De beloningen voor het hebben
van goede akhlaaq zijn groter, of minstens gelijk aan de beloningen van extra
en blijvende aanbidding. De beloningen dat een persoon ontvangt door goede
akhlaaq kunnen niet worden ontvangen door aanbidding van Allah. Of zelfs als ze
worden ontvangen door aanbidding van Allah, zullen ze ontvangen worden tegen een
zeer zware prijs. Door middel van akhlaaq kan een persoon heel wat zegeningen
bezitten die hij op een andere manier niet in staat zou zijn te bezitten.
De
Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Een persoon kan het niveau
van een persoon die alle nachten bidt en alle dagen vast bereiken slechts
omwille van zijn goede akhlaaq." Wie onder ons vast iedere dag en bid
iedere nacht? Niemand. Doch, als we goede akhlaaq hebben kunnen we dat niveau
van de persoon die dit doet bereiken.
In een andere hadith
vermeldt de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam): De beloning voor iemand
die een musaddat is, degene die altijd probeert de gaten te vullen tussen de
moslims door sociaal, vriendelijk te zijn en een goede akhlaaq te hebben.
Hij
zegt: "De moslim die een musaddat is bereikt de darajat as-sawwam
al-qawwam." Sawwam is degene die continu vast en de qawwam is degene die
continu in het gebed staat. Dus de moslim die erg sociaal is, goede akhlaaq
heeft en de rechten van zijn broeder vervult, bereikt het niveau van degene die
voortdurend vast en bidt omwille van zijn goede akhlaaq. Dit is de manier
waarop we extra thawwab kunnen verdienen. Hoe weinigen van ons bidden tahajjud
en vasten vrijwillig? Doch, als we willen behoren tot hen die goede daden
verrichten, is al hetgeen dat we moeten doen tot hen behoren die goede akhlaaq
hebben.
Zegening #4:
Het hebben van goede akhlaaq
is een teken van iemands sterke imaan. Akhlaaq is dat het een teken is van de
perfectie van iemands imaan. Dit is een erg belangrijke punt dat niet moet
worden onderschat. Een persoon die geen goede akhlaaq heeft, heeft geen sterke
imaan. Zo simpel is het. Het doet er niet toe wat voor etiket of status hij aan
zichzelf toekent. Het doet er niet wat hij zegt of wat hij pocht over zichzelf;
als een persoon grof, arrogant en ijdel, dan is deze persoon geen goede moslim.
Zelfs als hij vast en bidt, hij heeft zijn imaan niet geperfectioniseerd noch
is zijn imaan sterk. Terwijl de persoon die de minimum wajibaat verricht, of
datgene wat hem verplicht is, en hij heeft goede akhlaaq, dan is hij veel beter
dan een persoon die meer bidt en meer vast dan hem maar zijn akhlaaq is slecht.
De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "De mensen (of
de moslims) die hun imaan hebben geperfectioniseerd zijn degene die het best
zijn in hun ahklaaq." En in een andere overlevering: "De besten van
de mu'mineen zijn degenen die het best zijn in hun akhlaaq." En hij zei
ook in dezelfde hadith: "De besten onder jullie zijn degenen die het best
zijn tegenover hun echtgenotes."
Dit is een belangrijke punt
om over na te denken, waarom is het zo dat de besten onder jullie degenen zijn
die het best tegenover hun vrouwen? Het is omdat het erg gemakkelijk is om
goede akhlaaq te tonen tegenover je buur die je een keer per dag ontmoet, of
tegenover je collega met wie je enkele uren van de dag doorbrengt, of tegenover
jouw familieleden die je enkele keren per jaar ontmoet, of tegen wie dan ook
die je op gelegenheden tegenkomt. Het is erg gemakkelijk om goede akhlaaq te
tonen tegenover zulke mensen. Maar wanneer je goede akhlaaq toont tegenover je
echtgenote, degene let wie je eet, drinkt, slaapt en wakker wordt, dan heb je
echt het niveau van perfectie van goede akhlaaq bereikt. Jouw echtgenote is je
levenspartner; zij deelt alles met jou. De man is degene die belast is met de
zorg voor de vrouw zoals Allah (Subhana wa Ta'ala) heeft gezegd. Dus wanneer de
man goede akhlaaq kan vertonen jegens zijn gezinsleden, zijn familie en
kinderen, zijn echtgenote en kinderen, dan toont dit dat hij het niveau van
akhlaaq heeft bereikt.
In een andere h'adith zegt de
Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam): "De beste mu'mins zijn degene
die het beste zijn in hun akhlaaq, zij wiens schouders zijn platgetreden."
Wat betekent dit?
Het is een uitdrukking in het Arabisch, betekende dat zij
nederig zijn. Eenieder kan komen en stappen over hen maar zijn blijven stil en
nederigd.
De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei dat zij degenen zijn
die vriendelijk zijn en vriendelijkheid beantwoorden. Zij zijn degene die ulfa
bereiken, betekende een gevoel van broederschap en vriendschap. En dan zei dat
er geen goed is in degene die dit concept van ulfa niet toont, noch ontvangt
hij het van anderen. Dus de mu'min is degene die vriendelijk is jegens andere
mensen. En wanneer anderen vriendelijkheid tonen tegenover hem, beantwoordt hij
hen ook met vriendelijkheid. Hij antwoordt niet in arrogantie, sarcasme of in
het neerkijken op hen of het testen van hen. Dit is niet de weg van de mu'min. De
mu'min is degene die oprecht vriendelijk is vanuit zijn hart, oprecht het goede
wilt en verlang naar het beste voor zichzelf en zijn moslim broeders.
Zegening #5:
Akhlaaq is erg geliefd bij
Allah; Hij houdt van goede karaktereigenschappen en haat slechte
karaktereigenschappen.
In een hadith zegt de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa
salaam): "Allah is mooi en houdt van schoonheid, en Hij houdt van edele
akhlaaq (ma'ali akhlaaq) en Hij haat, hij veracht lage
karaktereigenschappen."
Hij (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei ook:
"Allah (Subhana wa Ta'ala) heeft kisten op het gezicht van deze aarde
en de kisten van jouw Heer zijn de harten van Zijn dienaren." De harten
van Zijn dienaren zijn als kisten van Allah, betekende dat zij gevuld worden met
de genade, liefde en kennis van Allah. Deze dienaren van Allah gedragen zich
zoals kisten naar de genade van Allah. "De meest geliefde van deze kisten
zijn degene die het zachtst zijn en degenen die het mildst zijn." De
mensen met zachte harten en milde aard zijn degenen van wie Allah (Subhana wa
Ta'ala) het meeste houdt.
Dat is waarom het
tegenovergestelde ook waar is. Wanneer een persoon een groffe hart krijgt, van
een ruwe aard, altijd bekritiserend, altijd arrogant, altijd sarcastisch bezig,
altijd neerkijkend op de mensen, een persoon wenst niet in zijn buurt te zijn.
Deze zijn de mensen die Allah (Subhana wa Ta'ala) haat, hoe zij zichzelf ook
noemen, het doet er niet hoeveel zij vasten en bidden.
Zegening #6:
Goede akhlaaq is de zwaarste
zaak op de Dag des Oordeels op de weegschalen. Goede akhlaaq is de zwaarste
zaak dat een gelovige zal helpen op de Dag des Oordeels wanneer de weegschalen
gewogen zullen worden. De goede daden van elke persoon zullen geplaatst worden
op de rechterzijde van zijn weegschaal en zijn slechte daden zullen op de
linkerzijde van zijn weegschaal geplaatst worden. En zoals de Profeet (salla
Allahu 'alayhi wa salaam) ons heeft verteld: "Het zwaarste aspect, de
zwaarste zaak (dat een gelovige zal helpen) dat in de meezaan zal zijn, op de
weegschalen op de Dag des Oordeels is goede akhlaaq." Je kunt niets beter
krijgen dan goede akhlaaq. Daarom, zelfs als een persoon niet vrijwillig heeft
gevast, of veel nafl of sunnah gebeden heeft verricht, of veel goeds heeft
achtergelaten dat hij heeft gedaan, dan is er een manier om dat goed te maken
op de Dag des Oordeels - door het hebben van goede akhlaaq. Dit is een grote
zegening die niet moet worden onderschat.
Zegening #7:
Goede aklaaq verzekert dat
iemand dichtbij de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zal zijn op de Dag
des Oordeels en in jannah. Hoe beter iemands akhlaaq, hoe dichter hij bij de
Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zal zijn op de Dag des Oordeels en ook
in het paradijs. De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Degenen
onder jullie die het dichtst bij mij zullen zijn op de Dag des Oordeels zullen
diegenen zijn met de beste akhlaaq." Dus als je wenst dichtbij de Profeet
(salla Allahu 'alayhi wa salaam) te zijn en in zijn gezelschap te zijn op de Dag
des Oordeels en in het paradijs, dan is een van de manieren om dit te bereiken
door het hebben van goede akhlaaq. In een andere h'adith zei de Profeet (salla
Alahu 'alayhi wa salaam): "Zij die mij het meest geliefd zijn en die het
dichtst bij mij zijn in het Hiernamaals, zijn degenen die het beste akhlaaq
hebben onder jullie." Deze zijn de mensen die "de zetels het dichts
bij mij" zullen hebben.
En het tegenovergestelde
ervan is ook waar. De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "En de
mensen de het meest gehaat zijn door mij en degenen die het verst van mij
zullen zijn in het Hiernamaals zijn degenen die het slechtste akhlaaq
hebben." De mensen met de slechtste akhlaaq zullen het verst verwijderd
zijn van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam). En hij beschreef hen door
te zeggen: "Atharta'oon, al mutabayhaqun, al mutashaddaqoon." Deze
drie woorden hebben deelfde karaktereigenschappen in dat zij hardvochtig, ruw
en grof zijn in hun manier van praten. Zij zijn arrogant en kijken neer op mensen.
Zij hebben een slechte akhlaaq en zij tonen het aan andere mensen. Dit soort
(van) mensen zullen de ergsten en meest gehate zijn door Allah en de Profeet
(salla Allahu 'alayhi wa salaam), en zullen het verst van hem zijn op de Dag
des Oordeels.
Zegening #8:
Goede akhlaaq is zo krachtig
dat dit, samen met taqwa voor Allah, de voornaamste factor is dat mensen zal
leiden naar het binnentreden van jannah; taqwallahi, wa husnal khuluq. Akhlaaq
is een van de primaire factoren dat mensen zal leiden tot Djannah.
Iemand vroeg
aan de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam), "Wat zijn de
karaktereigenschappen die het grootst aantal van mensen zal brengen naar
Djannah?"
De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) antwoordde: "Het
hebben van taqwa voor Allah en het hebben van goede akhlaaq." Deze twee
komen samen - tawheed en akhlaaq; aanbid Allah op de juiste manier en behandel
de mensen op de juiste manier. Wanneer taqwa voor Allah en husnal khuluq
gecombineerd worden, dan wordt dat het karaktereigenschap dat voornamelijk zal zorgen
voor de meesten van de mensheid om jannah te binnentreden.
Het hebben van goede akhlaaq
is gemakkelijk en moeilijke op hetzelfde moment. Enerzijds is het gemakkelijk
omdat je er niet veel tijd of geld aan moet benutten, maar anderzijds is het
moeilijk want je moet controle hebben over jezelf; jezelf nachecken en over
jezelf waken. In het vinden van de gulden middenweg naar goede akhlaaq is het
erg belangrijk om twee extremen te vermijden. Sommige mensen, en al-hamdulilah
is dit heel zelden onder de moslims, maar bekend onder de niet-moslims en
andere religies, benadrukken akhlaaq meer dan de aanbidding van Allah. Je zult
zien dat Christenen zeggen, "Oh, zolang ik goed ben tegenover hen, zolang
ik vrede toon en harmonie tegenover de gemeenschap en cultuur en natuur, dan
doet het er niet toe, zelfs als ik grote zonden bega of shirk, zolang ik goed
ben tegenover anderen."
Dus deze persoon heeft de
akhlaaq genomen jegens de mensheid en heeft het voorrang gegeven voor de
aanbidding van Allah. Als een persoon de wajibaat verlaat, bijvoorbeeld de vijf
gebeden, denk dan niet dat deze persoon Djannah gaat binnentreden slechts omwille
van het feit dat hij glimlachte naar zijn broeder. Het feit is dat het verlaten
van het gebed een grote zonde is en het is in feite een daad van kafir om de
gebeden te verlaten. Doch, een persoon zou het kunnen onderschatten onder het
voorwendsel van, "O, ik ben goed tegenover andere mensen en dat is het
meest belangrijke." Nee, je moet de wajibaat verrichten. Al deze hadith
gelden enkel als je minstens de wajibaat hebt gedaan. Verricht de vijf gebeden,
vast tijdens de maand Ramadan, geef de zakaat en toon dan goede akhlaaq. Dan
zul je nog meer beloond worden dan degene die vast en bidt maar een slechte
akhlaaq heeft. Maar verlaat niet wat verplicht is met het smoesje van goed zijn
tegenover anderen.
Het andere extreme geval is
dat iemand akhlaaq volledig negeert. En spijtig genoeg is dit meer bekend onder
de moslims, vooral degenen die tot de juiste methodologie en juiste geloof roepen,
het geloof van Ahlul Sunnah Wal Jam'a. Degenen van dit extreme denken dat zij
enkel omdat ze het juiste geloof in Allah hebben bereikt, het juiste geloof van
de Qur'an en sunnah en de juiste methodologie van aanbidding van Allah en het
roepen naar de aanbidding, dat zij dan de aayaat en hadith kunnen negeren. Dit
veroorzaakt dat zij arrogant zijn, neerkijken op anderen, onderschatten,
roddelen en anderen een mes in de rug steken. Dut is niet de weg van de
gelovige. De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) had niet zulke gedrag.
Dus deze segmenten van de samenleving, hoewel zij belang gaven aan tawheed en
aqeedah, verwaarlozen en negeren op hetzelfde moment geheel het goede gedrag en
het hebben van ware broederschap. In werkelijkheid is dit een teken van zwakte
in imaan.
Het doet er niet toe wat zij
zeggen of hoe zij zichzelf benoemen. Als een persoon slechte akhlaaq heeft, als
hij arrogant, vulgair is en een grote mond heeft, dan is dit niet de persoon
met sterke imaan. Als mensen niet rondom hem willen zijn, en hij is altijd
anderen aan het bekritiseren, dan is deze persoon niet een met sterke imaan. En
dit is het andere extreme. Je moet beiden vermijden. De middenweg is dat we
Allah aanbidden, op de manier dat Hij aanbeden dient te worden en ook dat we
goede akhlaaq hebben met alle moslims.
Dat is waarom het belangrijk
is dat het hebben van akhlaaq samengaat met kennis, want kennis vertelt jou wat
je moet doen en wanneer. Zonder kennis weet een persoon niet hoe hij reageren
moet bij elke situatie.
Overeenkomstig met de woorden van de Profeet (salla
Allahu 'alayhi wa salaam): "De beste van jullie in islaam, de beste van
jullie die zich tot de islaam hebben bekeerd, zijn de besten van jullie in
akhlaaq zolang zij kennis hebben." Zonder kennis is akhlaaq niet krachtig.
Maar wanneer een persoon kennis combineert met akhlaaq, dan bereikt hij de
hoogte van eman. En dat is waarom de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam)
beiden combineerde tot hun perfectie, hij had de meeste kennis van Allah, hij
had de meeste vrees voor Allah en hij had ook het beste akhlaaq.
Allah (Subhana wa Ta'ala)
beschrijft de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) in de Qur'an:
"Als
gij ruw en hardvochtig waart geweest zouden zij (de sahaba) zich zeker uit uw
omgeving hebben verwijderd." (3:159)
Dus Allah (Subhana wa Ta'ala) vertelt
de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) dat zelfs als hij de Profeet van
Allah is en de sahaba de beste van alle gemeenschappen zijn, als hij slechte
akhlaaq zou hebben, zouden de sahaba hem verlaten hebben. Stel je voor dat een
da'ee, een roeper tot de weg van de Islam, een slechte akhlaaq heeft. Niemand
zal iets van hem aannemen. Zelfs niet zijn familie en naasten zullen iets van
hem aannemen en noch minder de gemeenschap als hij slechte akhlaaq heeft. En
dit toont dat perfectie ontstaat wanneer een persoon akhlaaq combineert met
kennis. Wanneer een bestaat zonder de ander, is dit een teken van imperfectie,
een teken van tekortkoming.
Kun je zeggen door wie de ahadith zijn overgeleverd? Djazak(i) Allahu khairan.
BeantwoordenVerwijderen